På Eurofins webshop används kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse.
Genom att använda vår webbplats godkänner du detta. Vad är cookies?

Om ditt köp

Så gör du en order

Du beställer genom att klicka i den eller de produkter du önskar att köpa. Din varukorg fylls då på med dessa. När du är nöjd med de produkter du vill inhandla så trycker du på fliken ”Gå till kassan”.

Du kommer då få fylla i uppgifter i tre steg. I första steget, ”Produktuppgifter”, fyller du på information om din fastighetsbeteckning. Här kan du också välja om du tillåter att vi skickar vidare ditt resultat till Sveriges Geologiska Undersökningar (SGU). Om du väljer detta alternativ, får du även fylla på några fler uppgifter om kommun, adress, postnummer, ort samt uppgifter om din brunn, provtagning samt användingsområden.

I andra steget, ”Leveransuppgifter” ombeds du att fylla i din e-post.

I tredje steget, ”Bekräfta”, så får du bekräfta din order. I detta steg får du fylla i ditt namn och adress, e-post och mobilnummer.

I detta steg får du även information om betalningsformer, provtagningsmaterial och inlämningsställen.

När du klickat igenom dessa steg slussas du vidare för betalning innan ditt köp slutförs.

Betalningsformer

Eurofins samarbetar med betalningsleverantören NETS gällande kort- och fakturabetalning. Genom dem erbjuds kortbetalning via VISA och MasterCard. Genom NETS erbjuds även betalning kostnadsfritt via faktura.

För vissa kunder med tillgång till inloggning (så kallad ”kampanjkod”) finns även fakturering direkt från Eurofins. Då gäller 10 dagars betalningstid. Väljer du detta alterantiv vid beställning tillkommer en faktureringsavgift på 70 kr.

Provtagningsmaterial

Provtagningsmaterialet skickas ut till dig så snart du slutfört din order. Ditt provtagningskit levereras till den DHL ServicePoint som ligger närmast den adress anger vid beställning. Du hittar information om din närmsta DHL Servicepoint här.

OBS! Vi kan tyvärr inte leverera provtagningskit till Box, c/o-adresser eller adresser utanför Sverige.

Inlämningsställen

När du tagit dina prover enligt de anvisningar som du fått medskickade så lämnar du in provtagningskittet på ett av Eurofins många inlämningsställen. Du hittar ditt närmsta inlämningsställe här.
.

Fraktkostnad

När du handlar hos oss tillkommer som utgångspunkt inte en fraktavgift, om annat inte framgår i Webbshopen. Hur stor fraktavgiften är beror på vilket fraktalternativ du väljer och framgår alltid i samband med ditt köp.

Beställning och avtal – övrig information

Avtal kan enbart ingås på svenska.

Provtagningskit kan endast levereras inom Sverige.

Avtal arkiveras och hålls tillgängliga för kunden.

Ångerrätt

Denna punkt (Ångerrätt) gäller endast dig som är konsument. Du har som utgångspunkt rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar i enlighet med gällande konsumenträttslagstiftning. Ångerfristen räknas från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot provtagningsmaterialet som du har handlat i Webbshopen. Ångerrätten gäller inte för företagsköp.

Om du vill ångra ditt köp som omfattas av ångerrätt ska du meddela oss detta genom att kontakta info.miljo@etn.eurofins.com.
innan ångerfristen på fjorton (14) dagar har löpt ut. Märk ditt mail med ”Ångerrätt”. Du kan också välja att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram, se här.

Efter att du har meddelat oss att du vill ångra köpet av ditt analyspaket, behöver du skicka tillbaka provtagningsmaterialet inom fjorton (14) dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka provtagningsmaterialet i samma emballage som du fick det i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av provtagningsmaterialet. Vi rekommenderar även att provtagningsmaterialet skickas som spårbar försändelse.

Returfrakt

Du får själv stå för kostnaden för att lämna eller skicka tillbaka provtagningsmaterialet till oss efter att du utnyttjat din ångerrätt. Om du väljer att använda våra inlämningsställen tillkommer ingen kostnad för returemballage. Lägg då en notis i emballageväskan och märk den tydligt med ”Retur”.

Återbetalning

När du har returnerat ditt köp, kommer vi att göra din återbetalning inom fjorton (14) dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka provtagningsmaterialet eller innan du har visat att du har skickat det till oss.

Om du inte skickar tillbaka provtagningsmaterialet efter att du utövat din ångerrätt kommer vi att dra av kostnaden för provtagningsmaterialet från din återbetalning.

Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.

Reklamation

Denna punkt (Reklamation) gäller dig som är konsument. För företagsköp gäller för reklamationer bestämmelserna i "Allmänna bestämmelser för uppdrag inom laboratoriebranschen" antagna av Föreningen ackrediterade Laboratorier (FaL). Du som representerar ett företag ska utförligt och skriftligen meddela laboratoriet i vad felet bestod inom tio dagar, räknat från dag då sådant meddelande lämnats. För företag gäller vad som sägs i FAL om reklamation.

Du som är konsument har rätt att reklamera fel i provtagningsmaterialet eller våra analystjänster i enlighet med tvingande konsumenträttslig lagstiftning. Det innebär att du har rätt att reklamera i tre (3) år. Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två (2) månader efter att ansvarstiden på tre (3) år har passerat.

För att göra din reklamation på ett effektivt sätt rekommenderar vi att du lämnar in din reklamation på närmaste inlämningsställe och uppger att du vill skicka reklamationen till Eurofins. Om du väljer att använda våra inlämningsställen, lägg då en notis i emballageväskan och märk den tydligt med ”Retur”. Vi ber dig även att skicka ett e-postmeddelande till info.miljo@etn.eurofins.com. och märka ditt e-postmeddelande med ”Reklamation” och ditt ordernummer.

Vill du att ditt emballage ska hämtas upp mot en extra kostnad så kontaktar du oss genom att skicka ett e-postmeddelande till info.miljo@etn.eurofins.com.

Vår adress för klagomål är Sjöhagsgatan 3, 531 17 Lidköping. Om du vill reklamera ska du kontakta oss så snart som möjligt efter att du har upptäckt felet. Om din reklamation gäller analysrapporten behöver du inte återsända denna till oss utan det räcker att du meddelar om via e-post.

När det reklamerade provtagningsmaterialet har tagits emot av oss och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, eller när vi konstaterat att reklamationen av analystjänsten är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.

Tvist

Vid eventuell tvist med konsumenter följer vi beslut från alternativa tvistlösningsorgan.

Du har också rätt att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) via www.arn.se eller per post till Box 174, 101 23 Stockholm.
Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer.

Som konsument har du även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når via https://ec.europa.eu/consumers/odr.

v.2.7.0.21966
DIBS - Payments made easy

Priser visas Inkl. moms